onsdag 26. mai 2010

Litt av hvert.

Det går bare bra med valpene ute i den store verden. Tilbakemeldingene er positive.
Litt problemer med spisingen er det flere som har, så da kan det være lurt å gå ned til 4 måltid pr. dag allerede nå. La maten stå framme i 15 minutter..og ta den så vekk. Valpen lærer (normalt) kjapt at den da må spise kjapt. IKKE gi den noe annet å spise før neste måltid!
Den mengden som står på fòrpakken, gjelder om du kun fòrer med tørrfor. Jeg bruker halvparten..og halvparten med råfòr...og har litt rapsolje oppi. Det er skjelden skåla er tom etter Saga, men der står 2 voksne og venter på å spise opp resten:) Så ELSKER Saga å knaske gulrøtter! Og knekkebrød er "knaske-godt" Stella reiser i morgen, men kommer tilbake en tur for overnatting neste helg. Jeg har hatt med meg de 2 jentene opp på øya i dag, der de får løpe løs og utforske alt spennende. Vi krysser bekker uten problem...innkalling på begge, går også bra. Jeg har ALLTID godbiter i lomma (som IKKE er tørrfòrkuler, men Frolic). Jeg kaller de inn ofte...gir godbit og litt kos/ros før de løper ut igjen:) Nå må de sitte pent før vi skal ta på bånd og gå på tur (noe som kan være veeldig vrient). Om de drar i båndet, stopper jeg opp og venter til de slutter å dra. Jeg gir ALDRI etter om de drar i båndet og vil en spesiell plass..da får de jo "belønning" for å dra i båndet. dvs: drar valpen i båndet..mor lar meg gå den veien jeg drar=belønning. Valpen har lært at det er lønnsomt å dra i båndet.
Om 2 uker er det dags for 3 mnd kontroll med påfølgende vaksinering og ny ormekur. Vi startet da også opp med rabiesvaksineprogrammet...noe som tar 6 mnd.
Men i dag skal vi klippe klør:)

Ingen kommentarer: