fredag 24. september 2010

Da var dagen kommet..

..og vi har pakket det meste..og håper intet er glemt! Værmessig er det "standard-været" som rår..4 grader og regn.
Jeg var å red på islandshesten Fàla på onsdag..barbakk (uten sal) i skogen og i gallopp på veien. Morsomt. Litt mer utfordrende enn å ri med sal:) Så no har jeg en sabla gangsperre forran dagens jakt i morra:( (smart) Det blir et slit å komme seg opp på postene..da vi som kjent IKKE har et lett jaktområde. Men forventningene er på topp..og jaktleder lokket en 2,5 årig okse helt inntil seg forrige helg:) Håper oksen er der ennå!
Gilles måtte til Mauken i Bardu (eller Målselv) på jobb i dag..og for å komme seg hjem i rimelig tid, kjørte han ut klokken 6 i morges. Vi må komme oss av gårde før klokken 16 i dag, da vi skal på jaktmøte rundt klokken 20.
Nova er klar som et egg..i temperaturer som passer damen langt bedre enn de 24 varme i Sverige. De første dagene tar jeg ikke Saga med meg på post..men etterhvert skal lillerampen få være med.
Jeg har trent masse kontakt med Saga..så nå går ho pent "på plass" på min venstre side med blikket vendt opp mot meg..både rettstrekk og i vendinger. Ho setter seg kjapt når jeg stopper opp...fortsatt med blikket på meg. Og legger seg også kjapt når jeg sier "dekk". Ho kan "sitt og bli"..hvor jeg kan forlate ho på vel 20 meter...hvor jeg så går tilbake til ho...eller kaller ho inn. Vi trener korte økter slik at ho ikke blir lei..jeg belønner med det beste av godbiter..elglever som er langtidsstekt i stekeovnen på 100 grader:). Fortsatt strever vi litt med passering av andre hunder, men det jobber vi med!! Jeg har alltid godbiter med på tur..så om vi møter hunder, prøver jeg å få (krever) kontakt med damen, slik at ho fokuserer på meg og ikke den møtende hunden! Ho får heller ikke hilse på hunder vi møter..kun om det er noen hun kjenner.
...og i går tisset ho inne igjen:(...og intet kunne jeg gjøre fordi jeg ikke så når ho gjorde det!!
Ho har også for andre gang prøvd å "ri" på meg..men ho ble kjapt fortalt at "DET gjør man ikke". Og det blikket ho sender meg da..smelter en matmors hjerte.....................
Da gjenstår det å ønske de som skal ut i skogen i morgen SKITT JAKT!!!! Ønsker alle en riktig fin jaktuke..til tross for ei noe dårlig værmelding i nord!

Ingen kommentarer: