mandag 13. september 2010

Etter ei jaktuke..

Med mitt lille digitalkamera klarer jeg ikke å få fram de utrolig vakre fargene!
Karin og Anders i grillhytten.
Peder og Karin. Peder sjekker hvor mange bjørn det er igjen på kvoten..23 bjørn skulle felles i Vesterbotn..og det var unnagjort på èn uke!
Ebba:)

Roger og Gilles sjekker GPS`n hvor hunden er. Gilles med kamomaske:O)

Mayen, Roger og en røy:)
Roger, Gilles og finsk spetsen Dina.
Jaktcampen med grillhytta i midten.

Frokost.

Karin, Peder og Sigma i bakgrunnen.


Først..GRATTIS til Sir Hugin, S-Rago, Sahr Brutus, Sayko, S-Varg, Sigma, Stella og Saga med 6 mnd dagen i dag 13 september. Tiden har bare flydd avsted!!!

Vi kom hjem i går etter ei flott uke i Sverige!! Kjørte til Abisko for shopping og lufting av hunder..fortsatte til Jokkmokk hvor jeg overnattet på en camping der. Kosa meg med en øl, mens Saga prøvde å fange flaggermus som flakset omkring. Selve overnattinga med Saga gikk over all forventning! Ho sov gjennom hele natta uten noe dikkedarier:)
Starta tidlig neste morgen, og kjørte rett til jaktcampen..og jeg fant altså fram i skogen uten problem! Helt utrolig!! Rigga meg til der, med telt til alt utstyret, luftet hunder osv. På lufteturen klarte Sizarka nesten å fange en tiur!! Den satt inne mellom trærne..og hadde problem med å lette..så Sizarka hadde tiurfjær i kjeften!!
Etter et par timer kom Peder og Roger..deretter kom Karin og Gilles. Karin hadde hentet Gilles på Umeå flyplass. Trivelig å se alle igjen! Og Sigma..vakkerpia til ho mor..slankere og noe lengere på bena enn Saga..og lysere! Sigma er meget lik sin bror Rago...de er som tvillinger å rekne! Ho var så søt så!
Trivelig og sosialt på kvelden:)
Vi jakta mandag-tirsdag og onsdag..i for oss SOMMERVARME. Hundene slet nok en del i varmen..med rundt 23-24 grader midt på dagen. Det ble jaktet i 2 økter om dagen med lunsj når det var som varmest. Jeg har sett 9 elg under de 4 dagene vi jaktet..og 8 av de kom på min post!! Først ei singel ku..men det var "gammel"hunden Delta som kom med den (Nova`s mamma)..ho skal det ikke skytes ku for..så til tross for at den stilte seg opp med bredsiden til på 30 meter...fikk den gå. Jeg hadde en 8 tagger okse også på besøk....jeg hørte den komme i full gallopp...bråstoppet 15 meter fra meg med fronten imot..bak noen busker. Jeg rakk å se han i 2 sekunder før han bråsnudde og la til flekkings en annen vei. Jeg må bare erkjenne at en kikkert med forstørring 6-24 ikke har noe i den der elgskogen å gjøre...På nært hold blir alt bare svart:/
Ku med små, små kalver var også innom...de var det så lite "mat" på at de fikk gå. En okse kom på posten til en av de andre jegerne..men den hadde ikke hund med seg, så den fikk også gå. Dette er løshundjakt på høyeste plan!! Ingen skyter elg uten at det er hund på enten ganglos eller stålos. Der ble observert flere dyr av andre også.
Trivelig om kveldene, men tidlig i seng. Tirsdag etter jakta var jeg og Gilles å badet...DET var en kald fornøyelse,man kjente at man liksom "dovnet" bort påde her og der, men vi ble da ren:)
Torsdag var vi i Lycsele, og fredag jaktet vi storfugl med Roger og hans finsk spets Dina.
SPENNENDE! Det kryr av tiur, røy og orre. De er overtalt.. Nova datt litt ut innimellom under elgjakten..når ho gikk på storfuggel!
Dina fikk flere los på fuggel, og på en av disse fikk vi skutt ei røy..og den er med oss hjem fra Sverige:) Storfuggeljakt med skjellende fuglehund er nesten like spennede som elgjakt. Hunden får los..man venter noe før man smyger og kryper inn på losne og prøver skudd. Men fuglen er nesten like vàr som elgen, så det er absolutt ingen lett jakt dette heller!
Lørdag var det jaktvær mer etter hundens smak. Den dagen gjorde Nova bedre jobb en de dagene det var som varmest..(vi kunne se på peiler om ho lå å avkjølte seg i vann eller ikke).
Nova fant elg og hadde noe losing, men elgen står normalt dårlig for hund så tidlig i jakta.
...Jeg har aldri jaktet så "behagelig" før! Vi kjørte på post...satt der og postet i varmen. Det var deilig! Solbriller på og greier:) Normalt er man kald og våt på egen jakt om høsten, men ikke denne gangen!
Det må også nevnes alle thailendere som var i skogen! De kommer helt fra Thailand for å plukke bær! Og så driter de rundt i skogen..og noen hunder ruller seg i den driten...:(
Èn bil full med thai stoppet rett ved siden av meg på min post..2 meter fra meg..der satt de inne i bilen..smilte, vinket og pekte. De sto der i flere minutter og så på meg. Jeg følte meg som en turistattraksjon...
Vi startet å kjøre nordover etter jakta lørdag. Vi starta rundt klokken 18 på kvelden og kjørte litt nord for Arvidsjaur, hvor vi overnattet i skogen. Startet rundt klokken 7 neste morgen. Stoppet i Kiruna hos Nils og Bubba, hvor vi drakk kaffe og spiste varm eplekake..deilig!
Handla på Abisko..mat til neste elgjakt..bacon, kjøttbullar, ost og pølser:)
Var hjemme klokka 18 på søndagkveld..og blir møtt av ei stank uten like når vi åpnet døra!! Jeg eller Gilles hadde kommet bort av/på-knappen på fryseskapet under kjøleskap! Så alt som var der hadde fått ligget og godgjort seg i en uke! Gilles hadde tape over nesa når han kastet og rengjorde..men likeval brakk han seg skikkelig! Full utlufting av hele huset!
Men...turen har vært utrolig flott! Vi fikk ikke skutt elg, men det gjorde ingenting..opplevelsene og folket gjorde stitt til at det likevel ble vellykket! Kanskje neste år....??

Ingen kommentarer: