søndag 22. august 2010

Etter ei utstilingshelg...

Fredag 19 august pakket vi i bilen og dro til Oteren på nord-troms-utstillinga. I vakkert vær og med godt humør ankom vi plassen, og fikk satt opp lavvo og ordna oss til. Utstillingstrening fikk vi også med oss:)
Senere var det grilling og "noget attåt"..og noen satt oppe og kosa seg med "noget attåt" til rundt klokken 03 på natta..inntil jeg måtte stå opp og be de om å trekke seg litt lengere unna..da lavvo som kjent, ikke er særlig lydtett:) Vi hadde fått tak i ved, så bål hadde vi også! TRIVELIG!
Det var noen trøtte fjes som viste seg neste morgen...hehe:)
Det var en VARM morgen, så cowboy-frokost ble inntatt ute det fri. Jamtvalpene var de første i ringen..hele 6 stk hanvalper i 4-6 mnd klassen. Og FOR EN FORSKJELL på valper fra Nova/Sako-kullet og de andre valpene!!! Der var 2 stk hanvalper fra en kennel lenger sørpå som er 10 dager yngre enn våre..og de så ut som noen pingler i forhold. Spesielt den som ble nr. 2 var tynn, mager og smal. Hadde glidd glatt inn i mynde-ringen den dagen iallefall. Håper han utvikler seg, og får mye mer masse etterhvert!! Hanvalp som ble BIR var bedre (dette er mine vurderinger). Han hadde noe mer masse og virket mer utviklet, men vil muligens ikke bli så stor når han vokser til. Nova/Sako-kullet var kommet mye lenger i utviklingen..de har masse og kropp, og solid benstamme. Godt utviklet hoder og god pels har de alle. Ingenting å si på haler. Skal skrive deres kritikker når jeg får de. Sir Hugin ble nr. 3 og S-Rago nr. 4. Min mening er at S-Rago var den beste han-valpen der den dagen. Men jeg liker de solide og sterke jamtene, jeg da. De skal ikke være noen pingler!! Der skal være solide brystkasser og dypt bryst slik at det skal være GOD plass til lunger..spesielt når de skal stå å lose en hel dag. Da nytter det ikke å komme med smale og spinkle hunder. De skal også ha en solid bestamme som tåler en støyt, men skal ikke bli for grov og tung heller.
Dommer var ikke så begeistret for Sayko..og heller ikke for den yngste valpen, en nydelig 4 mnd gammel hanvalp, import fra Sverige, bosatt i Tromsø. DEN valpen likte jeg! Skal bli spennende å følge med hvordan han utbikler seg!
Dommer mente Sayko var for tung. Andre mente at Sayko OG den lille karen var de beste hanvalpene der. Jaja..hver sin smak. Saykos noe lyse øyne og en tanke store ører ble ikke kommentert av dommer. Kritikk kommer etterhvert.
Da jeg så hvordan dommer plasserte hanvalpene, regnet jeg med at Saga ikke ville plassere seg som beste tispevalp. Den tispevalpen som ho skulle konkurrere mot, var en mnd eldre, men MINDRE enn Saga. Den var også mer typelik de to hanvalpene som plasserte seg først. (de hanvalpene var fra samme kull)
Men dommer satte Saga først!!??? DA begynte jeg å lure. Hvilken dømming er dette? Saga er typelik sine brødre..og den andre mer typelik de 2 andre? Jeg leste kritikken på den andre tispevalpen..og der var ingen negativt skrevet om denne.
Jamthund hanne fra samme kennel som de 2 hanvalpene ble BIR og senere BIS2, jamthanne fra samme kennel som BIRhunden ble bh2 med CK til tross for åpen hale i bevegelse!. Den flotte hannen som ble BIS2 på Målselv ble bh3. Jeg synes han er en god del bedre enn de som plasserte seg forran. (Jeg har filmsnutter av dette).
Tisper. Beste tispe ble tispe fra samme kennel som BIRhunden og de 2 hanvalpene, totalt uten pels for dagen og med en ganske så svai rygglinje! BT2 ble en meget velgående og flott tispe med gode vinkler, NYDELIG rygglinje og MEGET GOD pels! Kan ikke forstå a den ikke ble beste tispe!!! Intet negativt i kritikken! Ho var ei jeg kunne tenke meg sjøl! BT3 ble tispe fra samme kennel som tidligere nevnt. Ho er flott, og burde stått forran den tispa som vant, til tross for kanskje ett kilo for mye! Men ho hadde pels og bra rygglinje! Den hunden vinner mye og fortjener det!
Dette er mine betraktninger, og skal sees på som kun det.

Her er kritikken til Saga:
5 1/2 mnd tispe. Ganske stor og kraftig etter alder. Allerede nå et rasetypisk hode med korr. ansatte ører. Velutv. bryst. Solid benstamme med gode vinkler i bena.
Gode poter. Godt hårlag og gemytt.
Rasetypiske valpebevegelser.

Sir Hugin`s kritikk: 5 1/2 mnd gml hann, kraftig hann. Kommet langt i utv. Kraftig hode, godt uttrykk, litt vidstilte ører, meget kraftig kropp til tross for sin unge alder. Meget god benstamme og gode poter. Meget god pelskval. Godt gemytt. Helt normale bevegelser for alder og rase.

S-Rago`s kritikk:
5 1/2 mnd kraftig valp. Passe stor som er kommet langt i utviklingen. Hode har god lengde, korr. ansatte ører. Meget godt rasepreg. Allerede nå godt utviklet kropp, med tørr, god benstamme og gode poter. Helt normalt hårlag for årstid og alder. Vennlig gemytt. Gode bevegelser til tross for sin unge alder.

Sayko`s kritikk:
5 1/2 mnd gml hann. Meget kraftig og er kommet langt i utviklingen. Maskulint hode med godt rasepreg. Kraftig utviklet bryst. Bør ikke være særlig tyngre. Solid benstamme. Meget gode poter. Normalt vinklet i bena. Godt hårlag og gemytt. Helt normale bevegelser for alder og rase.

Ingen kommentarer: