mandag 9. august 2010

August

Da er første del av vår ferie over..og arbeidsdager er begynt. Juni og juli har vært dårlig værmessig, men det har vært bra vær for hundan:) Saga har begynt å skjønne det her med blodspor..og følger sporet helt greit. Ho er ikke noe dachs som går med snuta rett i sporet..men jobber på typisk jamthundvis..litt her og litt der..litt med snuta i sporet..og litt på overvær ved siden av. Men ho finner da elgskanken (og sporslutt)..og det er jo det som er meningen.
Vi trener mye innkalling, da den lille damen er en meget selvstendig liten sak. Ho kommer ABSOLUTT IKKE om det er noe interessante lukter eller mus..eller hva det nå skulle være. Ho løfter ikke hodet en gang for å vise at "greit..jeg hører deg,,men gir blaffen"..ho stenger bare den menneskelige støyen ute, og later som om stemmen ikke finnes. Ho stikke ikke av, men har laaaang aksjonsradius! Vi fikk besøk av Sayko og Kjell-Arne et par dager i Rotvika, så Gilles og KA tok hver sin valp og dro ut i elgskogen. Sayko er en god del flinkere til holde kontakt med fører enn det Saga er..ho har som sagt større trang til å arbeide selvstendig..så vi må nok jobbe mye mere med henne. Uansett...de kom 25 meter inn på en elg..som støkte ut etterhvert..og valpene fikk gått ferskspor med stor iver og glede! Saga har vært en god del i elgskogen siste ukene og fått mye skogstrening.
Ho er også ganske "tøff i tryne" og er en erobrer av verden...trur ho:) Ho har en stor tro på seg selv og kommer til å gi oss mange flere utfordringer etterhvert! Ho er absolutt ingen hund for førstegangs hundeeier! Mor Nova er begynt å bli mye tøffere med Saga..men Saga svarer så godt ho kan..men gir seg til sist..etter mye om og men!
Vi har bygd hundegård i Rotvika..og fikk hundehus hos naboene! Et flott hundehus med isolert, uttagbart gulv, liten skillevegg og vindu. OG liten flaggholder til 17-mai flagg:):) Hundene storkoser seg i huset og i hundgården...og plenen slipper å se ut som om den er angrepet av jordrotter! Men nettene vil de tilbringe inne i hus..på sofaen! Sizarka er ingen hundegårdshund..og nekter å gå inn der...så ho tusler for det meste løs på gården:) Gamle damer er vonde å vende:)
Saga har lørt seg å svømme!! Og hjelpe meg hvor ho svømmer!! Knappe 4,5 mnd gammel svømmer ho rundt i vannet som en annen vannhund! Ho svømmer bare for å svømme..langt ut! Matmora blir nesten litt engstelig for at ho kanskje ikke finner tilbake til land! Så bjeffer ho litt mens ho svømmer...får vann i kjeften..hoster..bjeffer igjen..gurgler vann osv. Det er tydelig at å svømme...DET er gøy! Nova har aldri svømt..
No er det 1,5 uker til elghundspesialen på Oteren! Saga, Sayko, Sir Hugin og S-Rago fra vårt kull er påmeldt i valpeklassen. 8 jamtvalper er påmeldt til sammen..DET er mye jamtvalper:) Gleder meg til det! Jeg hadde i utgangspunktet sagt nei til å være skriver, da jeg selv skulle stille valp..men etter noen mailer fram og tilbake..med avtale om at jeg kunne stille valp og så være skriver på de voksne hundene..sa jeg igjen ja til denne oppgaven. Siden jeg kun stiller valp, og dette ikke blir bokført, kan jeg være skriver på de voksne hundene.
Vi jobber også intens for tiden med å få til ei jaktuke i Sverige uke 36. Ferie er ordnet, men det er en del småting (viktige sådanne) som må falle på plass først! Gilles er i Gøteborg på kurs den helga vi planla å kjøre...så vi prøver å ombooke billetten hans slik at han kan ta fly til Lycksele og at jeg kjører camperen fra Tromsø og dit. Den tror jeg er grei, men så mp jo jeg ta begge våpen med meg over grensa..og der starter problemet. OG så må vi sjekke om norsk oppskyting er godkjent der vi skal jakte? Puh...masse papirarbeid og telefoner. Men jeg håper det går i boks!!!
Isåfall så gleder jeg meg MASSE til det! Og så får vi se Sigma igjen!!
I dag er både jeg og Gilles instruktører på riflebanen i Tromsdalen. Gilles har vært instruktør der før, men for meg blir det første gang! Håper det ikke blir så mange folk..........

Ingen kommentarer: