torsdag 15. april 2010

5 uker i morgen!!

I dag pakker vi valper og voksne hunder inn i bilen, for å dra til Rotvika:)...og det skal nok bli meg et liv!!!! Kjøreturen tar 3 timer..og med et gjeng med 8 stk 5 uker gamle valper med...hmmm...trur jeg må ta med ørepropper:)
Valpene spiser godt, sloss litt seg imellom, løper rundt i stua og roter til. De vil IKKE inn på valperommet (kjøkkenet) når jeg og Gilles skal ut, men de roer seg etter en stund.
De er begynt å jage alt som rører seg, være seg baller, leker, vaskekosten (prøv å vaske golv med 3-4 jamtevalper hengende fast i moppen!!)..de jager støvsugeren, Sizarka og føtter:/ Nå har jo de små beistan skikkelige sylskarpe småtenner...så det kjennes når de "smaker" på deg. Vi har nå begynt å avlede når de "tygger" på oss. Det gjør vi ved å (positiv trening) tilby annet å bite på...og masse ros når de slutter å betrakte oss som tyggeleker:) De kommer løpende når vi bruker godstemmen/fløyta...vi klipper klør når de er trøtte..da blir det ingen negativ greie for valpene. Vi jobber masse med de, slik at det forhåpentligvis skal være letter for valpekjøperne når de får valpen.
Vi får masse skryt av Nova av de som har vært på besøk og tittet på valpene! Ho er en utrolig god mor, med et supert gemytt. Ho synes det er greit med folk og andre hunder på besøk, de får hilse på valpene uten protester fra ho. Ho har selvfølgelig et våkent øye med valpene, og er klar til å gå imellom om det skulle oppstå en situasjon som krever det. Ho er utrolig omgjengelig for andre hunder..både hanner og tisper. Vi miljøtrente masse med ho i valpe/ungdomstiden, og det håper vi valpekjøperne også vil gjøre...man får så mye igjen for den tiden man legger i hunden de første 1-2 årene! Man skal jo forhåpentligvis leve sammen med hunden i 10-12 år.
Røyting.....ja...2 ganger i året på jamten. Vi har gått til anskaffelse av en børste/skrape som heter "furiminator". Man finner den på canis.no. Den er SUVEREN!!!! Koster noen kroner, ja, men er verdt det! Vi korter ned røytetiden til under det halve! Den tar det meste av underulla, og hunden blir blank og fin i pelsen! På slutten av røytetida, når Nova begynner å slippe dekkpelsen, bader jeg ho med en mild hundeshampo...da slipper stort sett resten av løspelsen.

Jeg hadde tenkt å melde Sizarka på hundeutstillinga som skal være i Tromsø siste helga i mai, men samme helga skal TJFF i samarbeid med fylkeslaget, ha et rifleinstruktørkurs. Da jeg er leder i kvinneutvalget i TJFF (Tromsø), er det en viss forpliktelser i forhold til dette...så da er både jeg og Gilles meldt på dette kurset. Helga etter arr. vi riflekurs for damer (i Lakselvbukt) ...teori, masse skyting, noe konkurranse, masse god mat og god drikke om kvelden. Overnattingsmuligheter! Så er det noen damer som leser dette..meld på!! Dette er tredje året vi arrangere dette...og det er en suksess! Helga etter det igjen, er det villmarksmesse i Bardu..hvor jobben min har stand.
Helga etter der igjen, er det elghundspesial i Målselv. Vi skal dit, men ikke stille hund. Nova er nok ikke i tip top shape til da, og valpen er for ung! Men det er så trivelig, og vi skal også hjelpe til på utstillinga. Troms JFF skal arr. kurs i avresjon ei helg i juni...jeg ønsker å melde på, men det spørs jo hvilken helg dette er da...de fleste helgene i juni er jo fullbooket!
I juni skal kvinneutvalget også ha kurs i hagleskyting. Dette blir i Tromsø, og går over 3 onsdager. Første onsdag med teori. Innimellom dette skal jeg trene blodspor og miljøtrene nyvalpen:) Det var IKKE meningen å beholde valpe selv...vi skal til Canada neste år, og hadde tenkt å ta våre 2 hunder med. Men denne kombinasjonen er så lovende, at jeg tør ikke la være! Og denne jamten skal bli min:)...så da har vi begge egen jamthund:) Men far i huset skal fortsatt få være hundefører. Den posisjonen var han redd han måtte dele..hehe.
God helg:)

Ingen kommentarer: