mandag 25. oktober 2010

Ikke en eneste elg...

Jakta fredag, lørdag og søndag. Opptil 50 cm snø i høyden, så bruk av hund var meget begrenset!! Kun lavt i terrenget, hvor det var rundt 20-25 cm snø.
Vi trålte rundt i hele terrenget..lavt, oppe i høyden ved foten av høgfjellet, yttergrense, innergrense, midt i terrenget osv..og IKKE ETT elgtråkk å se!!!! Vårt terreng har inngang og utgang, da det er 2 høye fjell som avgrenser mot øst, og havet som grenser mot vest. Meget kuppert med mange "lure" avstikkerveier for elgen ut på begge ender. I tillegg hender det at det går elg høyt og krysser over mot Lavangen mellom Høgfjellet og Lifjellet. Man skulle kanskje tru at det må bli lett å jakte elg i slikt terreng med èn inngang og èn utgang?? Nei..vi har et meget vanskelig terreng å jakte i, med vindrettninger som man aldri kan stole helt på..da vind som kommer ned langs fjellsidene, lager rotasjon i vindretningen. Mange små daler og høyder for elgen å trekke seg unna...og stort sett lite plasser der elgen har lengere "opphold". Man bruker èn time og vel så det for å komme seg til en av tårnene..og da må man gjennom terrenget..og muligens værstøkke elg som er i nærheten. Og som kjent, så står elg som har luktet menneskelukt, ofte dårlig for hund. Vi har også en del ungdyr på valdet vårt..kviger og halvannetårige okser..og de gjør det ikke akkurat enkelt for jamtene. Det er langt mellom de virkelig store karene! Og skulle man være så "heldig" å skyte elg høyest oppe og lengst inn...har man en dags jobb og vel så det med å få elgen ned til farbar vei! Men det er det nok verdt...for elgfesten etterpå er trivelig;)
Saga var med meg en tur på Nakken (ei halvøy det enkelte ganger kan være elg, men som jeg denne gangen forventet at det ikke skulle være dyr). Søndagmorgen tok jeg Saga og rifla (i tilfelle....) med meg, satte på lillerampen peilerhalsbåndet og slapp ho.
Og ho jaktet!! MUS!!! Hele tiden mens vi var på Nakken jakta ho mus. Og ho var redd for at jeg skulle bli borte..for ho fulgte med meg hele tiden..sjekka ut om jeg var der. Ho er nok kommet i "skumle"-alderen...ting er litt skummelt..også at matmora skal bli borte. Så jeg tok meg godt tid...satte meg ned på en stubbe, og lot lilledamen søke ut..og finne meg igjen. Det lengste ho var ute, var ca 150 meter. Vi må nok mye mer ut i skogen fremover. Ingenting kommer av seg selv!
Vi har klart å rote vekk fotoapparatet...derfor ingen nye bilder fra jakta. Må nok ta en full gransking hjemme for å se om vi finner det!

Ingen kommentarer: