mandag 1. november 2010

Elgen til Nova.

Da er elgjakta over for denne gang. Jakta ved Somarseth fredag...dyr sto høyt opp denne gangen og..og inne på feil vald. På tur opp markerte Nova elg..ho hoppa, pep og dro i båndet. Vi måtte endre planene litt, slik at vi fikk postet ut. Nova ble sluppet, og løpt avgårde.....ho fikk uttak, men dyrene reiste avgårde og over til nabovaldet. 3-4 km unna ble Nova stående i los i noen timer. Vi andre vandret da videre oppover. Etter noen timer kom Nova inn til Gilles..vi tipper at elgen har tatt hardt ut...og med den snømengden, ble det for tungt for Nova å holde følge.
Det ble observert elg oppe i høyden...men som vanlig..utenfor rekkevidde:(
Jeg vandret nedover rundt klokken 1530, da jeg skulle innover på apoteket..og trasket nedover fjellveien med rifla på ryggen. Halveis nede, rundt en sving sto det en elgkalv i grøfta ca 20 meter fra meg!!! Den sto med øran rett pekende mot meg. Jeg bråstoppet, og sto helt stille. Den var tydelig urolig, så jeg lagde lokkelyder for å prøve å roe den ned..da kom det svar fra en annen kalv som kom joggende..og ble stående inne i buskene ca 10 meter fra meg! Og med 2 par ører og øyne pekende rett på meg, måtte jeg prøve så rolig som mulig å få rifla opp, men de 2 små var veldig klar over meg, så før jeg fikk sukk for meg, var de borte. Jeg fant meg en liten høyde og prøvde å lokke, men de kom ikke tilbake. Jeg sonderte litt rundt, og kunne ikke finne spor etter mora..jeg fant liggeplasser etter kalvene, men ikke etter voksendyr..så jeg lurer på om det kanskje det var de dyran Nova jobba med tidligere på dagen, og at mora hadde sluppet kalvene. Håper i såfall at mora finner de igjen. Dro deretter hjem for å partere og pakke elgen som ble skutt 2 uker før. Den jobben tok hele kvelden og vel så det!
Lørdag fikk Nova pause, da skarasnøen hadde gjort Nova litt sårbent. Nabolagets jaktleder med gråhund stilte opp for oss, da de var ferdige å jakte. Ruffen fikk elg i nesen ganske kjapt, og reiste avgårde..og borte var han. Han sto i los 5-6 km unna og på feil vald. Ku og okse ble obervert langt oppe og inne på vårt vald denne gangen! Det ble jobbet med de, men de ble værstøkt og dro innover og ut av valdet. Vinden så høyt oppe, er ustabil..han som prøvde å komme innpå, gikk mot vinden, men plutselig kjente han vinden i nakken..og dermed var han avslørt. I tillegg var det skareføre med mye lyd..så forholdene var meget vanskelig. Vi avsluttet jakta rundt klokken halv fire. Gilles dro da på andre siden av valdet vårt..kjørte med ATV opp fjellveien..og observerte 2 dyr. Han kikket på de en stund, men det var begynt å mørkne, og da bestemte han seg for å jakte på de neste morgen. På kvelden var det felles elgpizza med øl og vin for jaktlaget, hvor vi la opp strategien for siste dags jakt.
Enkelt og greit...poste ut og slippe hund fra yttersia.
Nabovaldets gråhund skulle brukes først..men han var svært redusert. Klarte ikke å puste normalt...så han måtte tilbake til bilen. Jeg og Gilles hadde da postert ut i hvert sitt tårn, 4 andre jegere hadde postert lenger inn, og jaktleder og hundefører skulle gå opp fjellveien. På tur opp gikk vi på HELT ferske spor etter dyrene fra kvelden før. Gilles hentet Nova og satte ho på sporene, og etter 5 minutter var det uttak. Utakket ble stående en kort stund, men dyrene var veldig klar over folkene på fjellveien, så de småtravet innover i valdet. Jeg kunne se de fra mitt tårn, og konstaterte at det var ku og okse. Nova løp rolig etter. Det var flere korte igjenuttak før losen ble stående ca 1 km unna Gilles. Våt snø gjorde det tungt å gå for Gilles, som plagdes med et meget vondt kne. Etter vel 30 minutters los ble det avfyrt skudd av en av postjegerne..og elgfallet var et faktum. Kua løp vel 400 meter etter skudd før ho datt. Og Nova sto å bustet glad og fornøyd når skytter kom til elgfallet. Oksen sto vel 50 meter unna da jeger kom..men stakk i avgårde i stor fart. Vi kunne se av sporene at Nova har jobbet med begge dyrene før skuddet. Det kan se ut som om ho har prøvd å samle de. Det var noe opphold i losinga innimellom, hvor vi kunne se at ho løp i en større trekant (på GPS). Da skuddet falt, fulgte ho dyret som blødde.
Så no er ho bestekompis med skytteren:)
Etter dette, ble det observert ku med kalv omentrent på samme plass der Nova hadde første uttak. Gilles fikk dratt Nova med seg fra elgfallet (etter ca 1 time), gikk den tunge kilometeren tilbake (han tvang Nova til å gå bak seg for å spare på kreftene hennes)..og satte ho på ku/kalvesporene..og ho dro avgårde...og vi kunne etterhvert se at det gikk ut av valdet. Da bestemte vi oss for å avslutte siste dags jakt for i år, med 1 kalv for lite i forhold til kvota. Vi fikk tak i Nova..og dro avgårde for å få elgen ned fra fjellet. Og det er BRATT der ho lå! Vi måtte feste 2 tau i bakbena og 2 tau i nesa på ho. 2 mann styrte og 3 mann og 1 dame (meg) holdt igjen bak. På det bratteste måtte vi surre tau rundt trær for å fire ho ned sakte, men sikkert. Ned kom ho, og der ventet ATV som fraktet ho resten av veien til garagen.
Konklusjon fra årets jakt: MYE drittvær, MYE snø som gjorde det vanskelig for hund. En del uheldige episoder, noe "godslig" mobbing av de uheldige. (skal lage egen klubb..), kunne skutt flere dyr for Nova, men usikkerhet ang kalv/ikke kalv gjorde til at skudd ikke ble avfyrt. 1 bom på elg etter 5 timers los for Nova. (for langt hold). Lite elg i terrenget. En del tull fra oss jegere, som ikke tok hensyn til vindretning. Dette tar vi til etterretning..iallefall no..så får vi se om vi gjør det samme til neste år:) Vi har brukt 2 jamter ca annenhver dag for å ikke slite de ut. Til neste år har vi 3 jamter i bruk:)
Nå håper jeg at denne snøen tiner bort. Saga er 8 mnd om noen dager..og jeg skal trene henne mer i valdet vårt no når jakta er over. Vi har også et mål..NKK-utstilingen i Harstad 19 mars. Borzoi og jamt går samme dagen...så får håpe det ikke blir krasj. Da må Gilles stille opp som handler på jamten:)
Gilles har gått ned rundt 5 kilo..og jeg har nok spist for mye sjokolade på post..eh....
Nova har også gått ned i vekt..og det gjorde ingenting..eller hva Peder:):)hehe.
I går fant jeg fotoapparatet når jeg vasket huset i Rotvika etter flere ukers leting...men det er tatt flere bilder av Nova og elgen av de andre jegerne...så når vi mottat de..legges de ut her:)
..og no er det "bare" 11 mnd til jakta....!

Ingen kommentarer: