lørdag 22. november 2008

Viltaften...

I kveld skal vi ha viltaften hjemme hos oss:=)
Forrett er gravet elgkjøtt...for 5 dager siden la jeg en elgfilet til graving. Først diverse krydder, deretter "friske" granskudd dandert oppå.og til slutt 1 1/2 dl akevitt..la dette stå i 4-5 dager i press i kjøleskap. Serveres med bondelefse og STORE asparges:)
I tillegg er det rypebryst..som jeg skar ut i går, krydret og la i kjøleskapet.skal stekes kort ...kokte kraft av skrogene, hakka hjerte og hals..silte dette, så nå er det klar til å lages saus til rypene..som serveres med gourmetpotet, saus, rips og ORDENTLIG tyttebær!
På forrettfatet vil det også være kald reinstek..som jeg satte i ovnen i går kveld.skikkelig innrulla i hvitløk og krydder.stekt på 65 grader over natta..og nå står i klede og plast slik at krafta holder seg inni steika:)..silt stekekrafta og skal lage egen viltsaus også til denne..med MASSE kremfløte og creme fraishe.
Hovedretten..helstekt hjortesadel..står på langtidssteking..fra klokken 09 imorges..og skal godgjøre seg til rundt klokken 19. Begge ytrefiletene er på denne sadelen..og jeg har lagt ekstra hjortefett oppå..for enda bedre smak..så jeg trur det blir NYDELIG! Enda en type viltsaus til denne:) Serveres med mandelpotet, saus, sukkererter, fersk brokkoli,blomkål, gulrot og fersk rosenkål:) MMMMMMMM!
Til dessert..gammeldags vanilieis... med Ingøyamulter varmet opp med vodka som helles over isen!
Elgen har jeg vært med å jaktet på..rypene fikk jeg av min datter`s kjæreste..reinen er kjøpt direkte fra samen..og hjorten er sjølskutt..rips har jeg plukket selv..og multene fra Ingøya har min mor plukket...god mat UTEN masse rare tilsetningsstoffer...skulle også gjærne laga isen sjøl, men det har jeg aldri prøvd før..får se om det blir tid til jul:)

Ingen kommentarer: