mandag 27. oktober 2008

....

Var i Salangen i helga med folk og dyr:)
Lørdagmorgen til fjells med hagla på ryggen..og alle tre hundene med..mine foreldres 11 år gamle "fjellfinnhund" Laika ble hjemme på gården, da ho er noe skuddredd.
Fint vær..og alle 3 dogsa fulgte med meg..og var ganske overivrige..så det å komme på noe skuddhold var bare å glemme. Gilles...som fikk gå i ro og fred..så flere ryper..som nå er blitt hvite..og uten snø, så er de ekstra sky og letter på langt hold. Nova fulgte oss helt opp til plantefeltet..hvor ho nok fikk elg i nesa..for borte ble ho. Vi fikk tatt ned tårn 3 og diverse presseninger og kamonett fra tårn 2..begge disse tårnene skal justeres til neste års elgjakt.
Vi fyrte opp i gammen..fikk kaffegjester..stekte bacon og kosa oss en times tid før vi klatrert videre opp i fjellene for å se om vi kunne få peilet Nova. Vi fikk losutslag på peiler..men disse forflyttet seg i terrenget..så da det begynte å mørkne startet jeg på hjemveien med 2 hunder.
Henta biler og jeg og Gilles kjørte hver sin retning for om mulig å høre losen og lokalisere hvor Nova kunne være. På den tiden var peiler uten batteri..og vi var fri for AA-batteri:(.
Nova vil komme hjem etterhvert..men det som gjør meg engstelig, er veien..og biler som tildels kjører ganske fort (80 sone). Nå har Nova alltid reflekshalsbånd med navn og tlf.nr + peilmottaker på seg..men jeg blir nå litt redd for denne lille damen. Vi hadde ikke sett eller hørt fra ho på 5 timer...da jeg endelig fant ho på veien..på tur hjem..sliten og lykkelig etter dagens elglosing:)..ho hoppa inn i bilen..krølla seg sammen..og sovnet:)
Leo har hvert HELT utslått etter den lange ture..og det er nok siste gang han får være med på en så krevende tur. Dronninga derimot er alltid klar for mere action..sprek som en ungfole..ho fant faktisk 2 røy på tur ned (orrhunn)..på to forskjellige plasser..men orrtupper er fredet i troms..kun lov til å jakte på hannene:)
Det var helgas begivenhet for oss..og mest sannsynlig kommer snøen til helga..så vi ser fram til trivelig skiturer etterhvert:)

Ingen kommentarer: