mandag 28. november 2011

Saga......

..har hatt noen flotte elgarbeid de 2 siste lørdager! Lørdag 19/11 var jeg og Saga i elgskogen. Slapp ho i Hesjevika, 5 minutter etter ankomst. Ho tok noen bukkesprang før ho dro ut. 5 minutt etter er det uttak...og losen kommer sakte mot meg. Ku og kalv passerer meg på 40 meters hold. De dro sakte oppover i terrenget og stabiliserte seg etter ei kort stund. I knaseføre var det vrient å komme innpå. Jeg brukte god tid på å komme innpå. På 40 meter ble elgen var av meg, og forflyttet seg vel 100 meter. Jeg kom på nytt innpå...35-40 meter. Jeg lå oppå en haug, og filmet. Saga gjorde en god jobb! Kua jaget saga flere ganger, men ho var som en klegg, den hunden! Ho kom èn gang på innkalling..og dro rett ut igjen. Jeg støkket elgen (med vilje) og de dro ut i ganske stor fart. Nytt opptak etter vel 500 meter, som ble stående. Jeg var så nær som 15 meter innpå på det nærmste! Jeg filmet og fikk gode opptak på når kua igjen hadde utras mot hunden. Etter en stund støkket jeg igjen forsiktig denne gangen, og de vandret rolig avgårde. Etter en halvannen time til, kom jeg igjen på 60 meters hold. Klarte å lokke Saga såpass inn til meg, at jeg fikk koblet ho, og elgen dro hardt ut. Det begynte å bli mørkt, så vi avsluttet dagen ute i marka. Flott dag! Og flink hund!

Sist lørdag var Gilles ute i skogen med Saga. Ho dro rett ut i søk. Fikk uttak etter 15 minutter. Det forflyttet seg mot Håkavika og ble stående der i vel 30 minutter før det gikk nedover igjen. Losen beveget seg litt i terrenget, før det stabiliserte seg, hvor det ble stående i en del timer. Gilles kom på kort hold, og lokket kalven mot seg. Det kan se ut som om Saga også denne gangen skiller kalven fra mora...og nuligens var det ved Håkavika det skjedde. Saga gjør en fremragende jobb! Hver gang elgen skal flytte på seg, stiller Saga seg forran og loser. Elgen blir nærmest paralysert. Etter en stund kaller Gilles Saga fra losen, og de avslutter.
Vi har så korte dager her norpå nå. Det blir mørkt allerede klokka 13. Vi har meldt Saga på en prøve til. Har fått terreng Messelmoen Øst...men prøvedommer var ikke så kean på å dømme prøver så sent i sesongen. Vi får se hva som skjer...

Filmer fra ovenstående hendelser blir lagt ut.

Ingen kommentarer: