mandag 5. juli 2010

...

Gilles dro til veterinær med Saga onsdag kveld for å sjekke foten. Lille Saga hadde fortsatt vondt, og haltet rundt på 3 ben..og når vi ikke viste hva som forårsaket dette, var det best å få veterinær til å sjekke. Det ble tatt rønkenbilder for å avkrefte brudd. Men ho var noe hoven og øm på kneleddet og hadde vondt ved bevegelse. Vi fikk med Metacam som er smertestillende og betennelsesdempende. dette skal Saga bruke i syv dager..og er ho ikke bedre da, skal vi tibake for videre sjekk.
Egentlig var det ganske behagelig når ho holdt seg så mye i ro..det var MEGET behagelig:)..men nå er ho "back to life"! Det går atter i hundre..med noen hvilepauser innimellom for å avlaste det vonde benet.
Vi var i Salangen i helga..i et flott vær..og masse fisketurer under millionfisken. Vi fikk nok ingen sjøørret eller diger fisk...men store sei, hyser og torsk var det nok av. Festen lørdagkveld med bl.a gruppa Smokie på scenen var gøy...men musikken er nok bedre på cd:)
Når jeg fikk nok av fiske, tok jeg Saga med meg til skogs..og vi hadde en kjempeopplevelse lørdagettermiddag! Vi var knapt kommet til skogen, da jeg så en 1- 1/2 års elgokse så på et jorde vel 60 meter fra meg og Saga. Jeg bråstoppet og prøvde å holde Saga i ro...satte meg ned på kne og lagde lokkelyder for å roe ned elgen. Han var meget oppmerksom på oss, men roet seg ned etter 5-6 minutter. Saga hadde ennå ikke fått øye på elgen..den sto jo helt i ro..og vi hadde inne vinden mot oss. Etterhvert begynte elgen å beite igjen..og rørte på seg..og DA så Saga elgen! Ho ble stiv som en pinne..og hadde full fokus på elgen! Slik satt vi en stund..inntil mygga gjorde forholdene ganske utrivelig..jeg var nødt til å reise meg. Elgen sto et lite øyeblikk å kikka på meg før han småjogga inn i skogen og ble borte. Jeg og Saga gikk ned til der elgen hadde stått og jeg prøvde å vise Saga sporet..men ho titta bare rart på meg. Jeg koblet henne løs og lot ho rote litt rundt der..og DA var det som om noe løsnet. Ho ble fokusert på sporet og fulgte det nøyaktig i et rolig tempo! Jeg fulgte et par meter bak og kunne konstatere at ho gjorde en god jobb da sporene etter elgoksen var tydelig å se. Elgen hadde fulgt traktorveien innover skogen et godt stykke..og svingt av etter ca 600 meter. Saga sporet videre..og av og til stoppa ho for å snuse ut i lufta...satte nesa i bakken igjen og fortsatte jobben. Etter en skikkelig bratt klatretur tok vi en pause, men lilledamen ville videre. Jeg avbrøt da sporingen. Saga er ennå ikke helt restituert etter skaden sin..og ho er jo bare 3,5 mnd, så denne treningen var lang nok:) Men det var en artig opplevelse.

Sigma, som i Sverige bor, har også vært i elgskogen. Der kom de på et ferskt bjørnespor,og den lille damen var mer interessert i bjørnesporet enn i elgsporet..

Stella i Lakselv har og gått ferskspor på elg..og fulgt sporet i over 20 minutter. Og far var mektig stolt over jobben som hans lille jegerkollega utfførte:)

Vi hilste på lille S-Varg på fredag. Vi avleverte en 20 kilos blokk med vom til Svein..og fortsatt kjenner Varg oss igjen:) Saga ville som vanlig helst tygge på lillebror..så ho tok vi ikke ut av buret. Varg har utrolig mye løsskinn å vokse i!! Også han er blitt så mørk. Han er nesten like mørk som Saga nå.

Ingen kommentarer: