tirsdag 20. januar 2009

litt av hvert..

Masse stress på jobben....og da er det godt å koble av med andre ting...som hest og hund f.eks.
Jeg og Gilles var på et meget interressant avlskurs for islandshest i helga:) Jeg lærte masse...som også til en viss grad kan overføres til hundeavl.
Selv om vi ikke har noen planer nå for hverken kjøp eller avl på isandshest..så er det greit å lære seg det meste innen den hobbyen man har. Det finnes jo så mange såkalte "verdensmestre" der ute i hundeverden..som etter kort tid med en rase...kan absolutt ALT! (sikkert i hestemljøet også). Jeg har snart 15 års erfaring med borzoi...og er LANGT FRA UTLÆRT:)..men litt har man jo lært alle disse årene...som at det er egentig ikke noe stort at man kan få en borzoi til å gjøre det bra i lydighet-agillity-blodspor-ettersøk m.m...eller å gå uten bånd de fleste steder. Det er hva du gjør det til.
...nå var det ikke det jeg skulle fortelle om da...men over til hest:)
Ble kjent med mange hyggelige hestefolk...og det viser seg at det er nesten like mye menn som damer i islandshestmiljøet...og alderen ligger på "voksne"...hvordan nå det kan tolkes:)
Masse lærdom,mye hesteprat og god mat! Nytt kurs som berører "bedømming" av hest, samtidig som det er hingstekåring er 26 og 27 september!!!!! Det som er så jævlig dumt..er at vi kan ikke delta...for da er det ELGJAKT!
Har ridd No"tt noen ganger nå..og ho er suveren å ri på banen!! Og jeg holder på å lære meg de forskjellige kommandoene for trav og tølt. Man må bruke setet,bena og hendene i større grad enn på "vanlige" hester.
No"tt kan være en stor utfordring å ri på tur med..da ho kan løpe ut...og det kan være vanskelig å stoppe ho. Ho fikk en slik raptus da vi red på tur en dag..ho la til flekkings..og jeg prøvde å stoppe ho på "vanlig" måte...la meg litt tilbake i salen og hadde armene noe for høyt..og det jeg indirekte gjorde da..var å kommandere tølt..og ho tølta ivei i ei sinnsyk fart!! (de som vi se litt tølt "live" så er det flere tøltvideoer på youtube.)
Fikk stoppa ho etterhvert ved å prøve å få ho i volte...og vi tok det ROLIG tilbake til stallen:)
Har faste ridedager på mandager...og drar i stallen noen dager ekstra. Mandager blir da dagen hundan får minimal tur/trening..
Må bare nevne drømmehesten...Alfasteinn fra Selfossi!
http://www.hestafrettir.is/ kan man se han "live" i de forskjellige gangarter. Gå inn på svensk side..og hingster. Da dukker han opp blandt flere andre. Han har en BLUP pr i dag på 125...noe som er BRA! Den hesten er og forblir min drøm! Han ble solgt som 4-åring fra Island til Danmark for rundt 2 mill. norske kroner!

Ingen kommentarer: